Leven wordt gekenmerkt door beweging.

Beweging brengt,
ongeacht je mogelijkheden of beperkingen,
kleur in je bestaan.

In het ervaren van een beweging ervaar je je eigen lichaam,
ervaar je jezelf.
Beweging helpt iemand
zich bewust te worden van zijn eigen lichaam
en zich daarin thuis te voelen.
Beweging helpt iemand ook
zich bewust te worden van anderen
en nodigt uit om met anderen contact te maken.

 

SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK LAAT JE BEWEGINGEN ERVAREN
EN GEEFT JE DAARMEE HET GEVOEL DAT JE ER BENT EN MAG ZIJN!

WAAROM?

KAN SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK IETS BETEKENEN

Voor kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking is het moeilijker om de wereld te begrijpen. Er komen veel zintuigprikkels op hen af waar ze onvoldoende gebruik van kunnen maken en niet zo goed op kunnen reageren. Iemand kan hierdoor angstig, druk, agressief of passief reageren. Hij of zij kan schrikken van een gewone aanraking, boos reageren op een knuffel, van streek raken door een gewoon geluid of zichzelf juist terugtrekken en bijna helemaal niet meer reageren. Het gevoel van veiligheid, stabiliteit en zelfvertrouwen is verstoord. Het is daarom voor hen moeilijker om zich geraakt, gehoord en gezien te voelen en om tot rust en ontspanning te komen.

Door het aandachtig beleven van bewegingen tijdens het Sherborne bewegingsspel ervaart de deelnemer zijn eigen lichaam, ervaart hij zichzelf! Dit stimuleert de ontwikkeling van het lichaamsbewustzijn. Dat biedt een basisgevoel van veiligheid, geborgenheid en stabiliteit. Het brengt je in contact met jezelf, de ander en je omgeving. Het geeft zelfvertrouwen en brengt rust en ontspanning.

 

SHERBORNE LEVERT DAARMEE EEN POSITIEVE BIJDRAGE AAN JE
SOCIAAL, EMOTIONEEL EN FYSIEK WELZIJN

WAT IS?

SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK

Sherborne bewegingspedagogiek is een ontwikkelingsstimulerende bewegingsmethode. Sherborne wil met het ervaren van bewegingen een bijdrage leveren aan het welzijn van kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking of ontwikkelingsstoornis.

Een Sherborne bewegingssessie stimuleert de ontwikkeling van het basisvertrouwen. De deelnemer wordt zich bewust van zichzelf en van anderen door de aandachtige beleving van de beweging van zijn lichaam.

Doelgerichte, eenvoudige bewegingsspelvormen helpen de deelnemer zich te concentreren op zijn lichaam. Hierdoor leert hij de mogelijkheden van zijn lichaam kennen en onderzoeken.
Sherborne levert daarmee een bijdrage aan het gevoel van eigenwaarde waardoor het zelfvertrouwen kan groeien.

Deze bewegingsspelvormen helpen de deelnemer ook om zich bewust te worden van anderen en de verschillende vormen van interactie met anderen. Sherborne stimuleert hem met hen te communiceren. Sherborne kent drie relatievormen met bijbehorende contactvaardigheden. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn vertrouwen stellen in andere personen, afstemming op de behoeften en gevoelens van de ander, samenwerken, lichaamskracht beheersen, stabiel en vastberaden zijn en rekening houden met de ander.
Sherborne levert daarmee een bijdrage aan de ontwikkeling van contactvaardigheden waardoor het vertrouwen in anderen kan groeien.

Vanuit dit basisvertrouwen ontstaat er ruimte voor het opdoen van nieuwe ervaringen.

Het aandachtig ervaren van bewegen maakt je bewust van jezelf en je omgeving en versterkt daarmee het lichaamsbewustzijn

 

VEILIGHEID EN VERTROUWEN ZORGEN VOOR EEN POSITIEVE ERVARING

Zowel de duidelijke structuur en opbouw van de bewegingssessie als de begeleidingsstijl bieden veiligheid en vertrouwen. Daarmee krijgt de deelnemer de kans om zichzelf positief te ervaren. De bewegingssessies verlopen volgens een vast patroon van begroeten, diverse bewegingsspelvormen en afsluiten. Sherborne houdt in de opbouw en uitvoering rekening met de deelnemer. De begeleider stemt de bewegingsspelvormen op hem af. En hij krijgt de kans om op zijn eigen tempo de bewegingen te ervaren. In het bewegingsspel ligt het accent op het aansluiten bij de bewegingsmogelijkheden en behoeften van de deelnemer door het volgen van zijn bewegingspatroon.

 

SUCCES EN PLEZIER NODIGEN UIT TOT VERANDERING

In zijn meest voorkomende bewegingspatroon kan de deelnemer succesvol zijn en plezier beleven. Als vertrouwen groeit vanuit dat succes en plezier, nodigt dat uit tot een kleine verandering van deze beweging. Bijvoorbeeld wanneer de deelnemer zijn arm vaak op dezelfde manier beweegt, gaat de begeleider deze beweging mee doen. Daarna blijft hij dezelfde beweging uitvoeren, maar dan in een langzamer tempo. De deelnemer kan meegaan in deze kleine verandering. Of de begeleider loopt in hetzelfde tempo als de deelnemer, maar verlaagt daarna het tempo en hem nodigt zo uit om langzamer te gaan lopen. Zo wordt iemand zich bewust van de beweging en van zichzelf.

 

BELANGRIJK BIJ DE BEGELEIDING

In de begeleiding van de sessies ligt het accent op het aandacht hebben voor en passend reageren op de signalen van de deelnemer. Dat geeft hem de mogelijkheid zichzelf en de wereld om hem heen te ontdekken en leerervaringen op te doen. Daarnaast creëert de begeleider een klimaat van geborgenheid, veiligheid, aanvaarding, waardering en succes door te reageren op interesses, initiatieven en reacties van de deelnemer. Sleutelwoorden zijn: positieve stimulatie en bevestiging, niet oefenen maar ervaren, succesvol kunnen zijn en samen plezier beleven.

 

DAN WORDT BEWEGEN LEUK!

VOOR WIE?

KAN SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK VAN BETEKENIS ZIJN

Waar Zorg Raakt zet de Sherborne bewegingspedagogiek in bij de individuele begeleiding van

  • kinderen en volwassenen met een lichamelijke, verstandelijke of ernstig meervoudige beperking
016

DOEL

VAN SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK

Het hoofddoel is stimulering van de bewustwording van het eigen lichaam en de bewustwording van anderen. Dit gebeurt door middel van spelvormen die de ontwikkeling van het zelfvertrouwen en het vertrouwen in anderen stimuleert. Dit biedt een basisgevoel van veiligheid, geborgenheid en stabiliteit. Het brengt je in contact met jezelf, de ander en je omgeving en brengt plezier, rust en ontspanning.
Vanuit dit basisgevoel kan er ruimte ontstaan voor het opdoen van andere ervaringen.

POSITIEF EFFECT

VAN SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK

  • Kennismaking met en verruiming van bewegingsmogelijkheden en contactvaardigheden
  • Plezier in bewegen ervaren
  • Een grotere lichaamscontrole
  • Een positief zelfbeeld
  • Communicatie
  • Initiatief nemen

ACHTERGROND

VAN SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK

De Sherborne bewegingspedagogiek is genoemd naar de grondlegster van de methode: Veronica Sherborne (1922-1990) een Britse docente lichamelijke opvoeding en fysiotherapeute.
Zij heeft haar methode ontwikkeld op basis van:

  • Haar praktijkervaringen als leerkracht en therapeute.
    Veronica Sherborne heeft jaren gewerkt als leerkracht lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs. Ze was docente in de opleiding voor toekomstige leerkrachten Lichamelijke Opvoeding. Daarna legde zij zich toe op de bewegingsopvoeding van kinderen en volwassenen met een beperking. In deze periode ontwikkelde zij haar ideeën en methode.
  • De observatie van de ontwikkeling van baby tot peuter en de omgang van ouders met hun kinderen.
    Veronica Sherborne bestudeerde de ontwikkeling van baby tot peuter. Daarnaast observeerde zij de omgang van ouders met hun kinderen in verzorgingssituaties en bij momenten van koesteren. Ze heeft die bewegingservaringen in haar bewegingssessies verwerkt. Dit heeft geleid tot een sfeervol, natuurlijk gebeuren dat zo kenmerkend is voor haar methode.
  • De theorie van Rudolph Laban, een danser, choreograaf en pionier van de bewegingsanalyse.
    Veronica Sherborne bestudeerde de methode en visie van Laban. Dit verrijkte haar kennis op het gebied van het menselijk bewegen, de bewegingsopvoeding en de bewustwording van het eigen lichaam. Ze ontdekte dat ieder mens een bepaalde bewegingsstijl heeft die hem kenmerkt. Ze is hierdoor gericht gaan kijken naar de zogenoemde “bewegingskwaliteiten”: wat, waar, met wie en hoe je beweegt. Deze elementen uit het werk van Laban vind je terug in de Sherborne bewegingspedagogiek.

De Sherborne bewegingspedagogiek wordt inmiddels wereldwijd op verschillende terreinen succesvol toegepast.

Via de Internationale Sherborne Coöperatie (ISCO) hebben de nationale verenigingen contact met elkaar en blijft de inhoud van de methode internationaal op elkaar afgestemd en de eigenheid van de methode bewaard.

WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

Veronica Sherborne ontwikkelde haar methode op het moment dat er nog geen sprake was van Evidence-Based-Practice (wetenschappelijk bewijs dat een methode effectief is). Zij vertelt zelf dat ze leerde door “trial en error”. Haar bewijsmateriaal, “de good practices”, verzamelde ze op video’s, die later ook uitgegeven zijn. Daarnaast beschreef ze een theoretisch kader en reikte ze handvatten aan voor het evalueren van de sessies. Veel leerkrachten en begeleiders van kinderen met en zonder beperking hebben ondervonden dat de methode werkt. Omdat de vraag naar Evidence-Based-Practice ook gesteld werd aan de ISCO is een aantal onderzoekers aan het werk gezet om dit ook feitelijk te bewijzen. De onderzoeken zijn gedaan in Groot Brittannië, Polen, Finland en Zweden en staan beschreven in het boek Moving with Research, Evidence Based Practice in Developmental Movement (Marsden E., 2007)

Ook in Vlaanderen en Nederland is het gebruik van de methode in verschillende contexten wetenschappelijk onderzocht. De resultaten hiervan kunnen worden opgevraagd via de Sherborne Vereniging België en de Kerngroep Sherborne Nederland. Bovendien wordt ieder jaar kleinschalig praktijkonderzoek verricht door zowel bachelor als master studenten uit diverse opleidingen.

De Sherborne bewegingspedagogiek is verwant aan de Basale Stimulatie van Andreas Frohlich

WERKZAME MECHANISME

VAN SHERBORNE BEWEGINGSBEDAGOGIEK

De basis van de methode is onder andere de ontwikkeling van baby tot peuter en de omgang van ouders met hun kinderen.

Stimulering van de huid en het evenwichtsorgaan door warmte, aanraking, wiegen, vasthouden, lichamelijk contact en strelingen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een baby. Het zijn essentiële behoeften. Als de baby aandacht krijgt kan het een “ik” ontwikkelen en een gevoel van eigenwaarde opbouwen.

In het dagelijkse patroon van verzorgen, voeden en spelen bevredigen ouders en verzorgers de behoeften van hun kindje. Ze lachen en praten, trekken gekke gezichten, maken grappige geluiden, ze strelen en wiegen en houden de baby vast. Hierdoor leren zij elkaar kennen en het contact komt op een speelse, vrolijke manier tot stand. Zo verstevigen ze de band die zij met elkaar hebben. In de relatie die groeit ontwikkelt de baby emotionele en fysieke veiligheid en zelfvertrouwen.

De aanrakingen en bewegingen van gedragen, gewassen, gekleed en gevoed worden, ondergaat de baby passief. Deze aanrakingen en bewegingen zijn de eerste lichamelijke gewaarwordingen en de allereerste leerervaringen voor de baby. Hierdoor krijgt hij de eerste informatie over zijn eigen lichaam en wordt hij zich bewust van zijn lichaam, van zichzelf.

Dit bewustzijn stimuleert hem om zelf te gaan bewegen waardoor hij de mogelijkheden van zijn lichaam leert kennen en onderzoeken. Een kind dat zich goed en veilig thuis weet in zijn eigen lichaam en zich bewust is van zijn mogelijkheden en beperkingen, heeft een stevige basis om een gezonde persoonlijkheid op te bouwen en zal de drang voelen om steeds verder op verkenning te gaan en nieuw dingen ontdekken.