WAT IS?
SHERBORNE BEWEGINGSPEDAGOGIEK
Sherborne bewegingspedagogiek is een ontwikkelingsstimulerende bewegingsmethode. Sherborne wil met het ervaren van bewegingen een bijdrage leveren aan het welzijn van kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking of ontwikkelingsstoornis.
Een Sherborne bewegingssessie stimuleert de ontwikkeling van het basisvertrouwen. De deelnemer wordt zich bewust van zichzelf en van anderen door de aandachtige beleving van de beweging van zijn lichaam.
Doelgerichte, eenvoudige bewegingsspelvormen helpen de deelnemer zich te concentreren op zijn lichaam. Hierdoor leert hij de mogelijkheden van zijn lichaam kennen en onderzoeken.
Sherborne levert daarmee een bijdrage aan het gevoel van eigenwaarde waardoor het zelfvertrouwen kan groeien.
Deze bewegingsspelvormen helpen de deelnemer ook om zich bewust te worden van anderen en de verschillende vormen van interactie met anderen. Sherborne stimuleert hem met hen te communiceren. Sherborne kent drie relatievormen met bijbehorende contactvaardigheden. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn vertrouwen stellen in andere personen, afstemming op de behoeften en gevoelens van de ander, samenwerken, lichaamskracht beheersen, stabiel en vastberaden zijn en rekening houden met de ander.
Sherborne levert daarmee een bijdrage aan de ontwikkeling van contactvaardigheden waardoor het vertrouwen in anderen kan groeien.
Vanuit dit basisvertrouwen ontstaat er ruimte voor het opdoen van nieuwe ervaringen.
Het aandachtig ervaren van bewegen maakt je bewust van jezelf en je omgeving en versterkt daarmee het lichaamsbewustzijn
VEILIGHEID EN VERTROUWEN ZORGEN VOOR EEN POSITIEVE ERVARING
Zowel de duidelijke structuur en opbouw van de bewegingssessie als de begeleidingsstijl bieden veiligheid en vertrouwen. Daarmee krijgt de deelnemer de kans om zichzelf positief te ervaren. De bewegingssessies verlopen volgens een vast patroon van begroeten, diverse bewegingsspelvormen en afsluiten. Sherborne houdt in de opbouw en uitvoering rekening met de deelnemer. De begeleider stemt de bewegingsspelvormen op hem af. En hij krijgt de kans om op zijn eigen tempo de bewegingen te ervaren. In het bewegingsspel ligt het accent op het aansluiten bij de bewegingsmogelijkheden en behoeften van de deelnemer door het volgen van zijn bewegingspatroon.
SUCCES EN PLEZIER NODIGEN UIT TOT VERANDERING
In zijn meest voorkomende bewegingspatroon kan de deelnemer succesvol zijn en plezier beleven. Als vertrouwen groeit vanuit dat succes en plezier, nodigt dat uit tot een kleine verandering van deze beweging. Bijvoorbeeld wanneer de deelnemer zijn arm vaak op dezelfde manier beweegt, gaat de begeleider deze beweging mee doen. Daarna blijft hij dezelfde beweging uitvoeren, maar dan in een langzamer tempo. De deelnemer kan meegaan in deze kleine verandering. Of de begeleider loopt in hetzelfde tempo als de deelnemer, maar verlaagt daarna het tempo en hem nodigt zo uit om langzamer te gaan lopen. Zo wordt iemand zich bewust van de beweging en van zichzelf.
BELANGRIJK BIJ DE BEGELEIDING
In de begeleiding van de sessies ligt het accent op het aandacht hebben voor en passend reageren op de signalen van de deelnemer. Dat geeft hem de mogelijkheid zichzelf en de wereld om hem heen te ontdekken en leerervaringen op te doen. Daarnaast creëert de begeleider een klimaat van geborgenheid, veiligheid, aanvaarding, waardering en succes door te reageren op interesses, initiatieven en reacties van de deelnemer. Sleutelwoorden zijn: positieve stimulatie en bevestiging, niet oefenen maar ervaren, succesvol kunnen zijn en samen plezier beleven.
DAN WORDT BEWEGEN LEUK!