BIM

Muziek raakt je.

Muziek kan je zomaar in een andere stemming brengen.
Het kan je ontroeren, vrolijk stemmen,
verdrietig maken of kippenvel bezorgen.
Het kan je tot rust brengen,
maar ook in beweging zetten.

Muziek is emotie
en daardoor vaak een poort naar contact.
Muziek nodigt uit tot interactie, hoe klein ook.

Muziek kun je beleven
met je hele lichaam en met al je zintuigen.
In het lichamelijk beleven van muziek
ervaar je je eigen lichaam,
ervaar je jezelf.

 

BiM IS EEN MUZIEKBELEVINGSACTIVITEIT
EN GEEFT JE DAARMEE HET GEVOEL DAT JE ER BENT EN MAG ZIJN!
image-8

WAAROM?

KAN DE BiM-WERKWIJZE IETS BETEKENEN

Voor kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking is het moeilijker om de wereld te begrijpen. Er komen veel zintuigprikkels op hen af waar ze onvoldoende gebruik van kunnen maken en niet zo goed op kunnen reageren. Iemand kan hierdoor angstig, druk, agressief of passief reageren. Hij of zij kan schrikken van een gewone aanraking, boos reageren op een knuffel, van streek raken door een gewoon geluid of zichzelf juist terugtrekken en bijna helemaal niet meer reageren. Het gevoel van veiligheid, stabiliteit en zelfvertrouwen is verstoord. Het is daarom voor hen moeilijker om zich geraakt, gehoord en gezien te voelen en om tot rust en ontspanning te komen.

Door de fysieke beleving van muziek tijdens de BiM-activiteit ervaart de deelnemer zijn eigen lichaam, ervaart hij zichzelf. Dit stimuleert de ontwikkeling van het lichaamsbewustzijn. Dat biedt een basisgevoel van veiligheid, geborgenheid en stabiliteit. Het brengt je in contact met jezelf, de ander en je omgeving. Het geeft zelfvertrouwen en brengt plezier, rust en ontspanning

 

DE BiM-WERKWIJZE LEVERT DAARMEE EEN POSITIEVE BIJDRAGE AAN JE SOCIAAL, EMOTIONEEL EN FYSIEK WELZIJN

WAT IS?

IS DE BiM-WERKWIJZE

BiM-werkwijze staat voor Beleven in Muziek. Het is een manier van werken met muziekbeleving voor kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking. De BiM-werkwijze wil daarmee een bijdrage leveren aan het welzijn van kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking.

Het uitgangspunt is dat de deelnemer de muziek tijdens de muziekactiviteit op het lichaam ervaart; de muziek beleeft met lijf en zintuigen. De begeleider ‘vertaalt’ de elementen die in de muziek te horen zijn zoals ritme, tempowisselingen, variaties in hard of zacht, snel of langzaam, aanzwellende volumes of melodieën in een directe aanraking op het lichaam van de deelnemer. Met verschillende materialen zoals een bal, een lap stof, een ketting met kralen, een hoogpolige
poetshandschoen, een zachte plumeau of gewoon de handen wordt het lichaam van de deelnemer aangeraakt. Dit gebeurt in de maat of het ritme van de bijbehorende muziek en met wisselende druk. Het gebruikte materiaal wordt besprenkeld met een paar druppels aromatische olie. De keus voor het materiaal, de manier waarop het materiaal gebruikt wordt en het gebruik van de aromatische olie is afgestemd op de klankeigenschap en de sfeer van het muziekstuk.

De waarneming van heel basale prikkels van trillingen en druk, van het evenwichtsgevoel en van de tastzintuigen in huid, spieren en gewrichten en geur kunnen bijdragen aan de ervaring en bewustwording van het eigen lichaam.

Het fysieke beleven van de muziek maakt de deelnemer bewust van zichzelf en zijn omgeving en versterkt daarmee het lichaamsbewustzijn.

 

VEILIGHEID EN VERTROUWEN ZORGEN VOOR EEN POSITIEVE ERVARING

Zowel de structuur en opbouw van de muziekactiviteit als de benadering bieden veiligheid en vertrouwen. Daarmee krijgt de deelnemer de kans zichzelf positief te ervaren.

De muziekactiviteit kent een duidelijke structuur en opbouw. De activiteit verloopt volgens een vast patroon met ondersteuning van verwijzers, een start- en stopliedje en kennismaking met het materiaal en de muziek. Tijdens de activiteit is er continu contact met het materiaal. Iedere activiteit wordt één keer per week in zes aaneengesloten weken herhaald. Herhaling van prikkels en vertrouwde handelingen creëert een basisveiligheid. Daardoor kan herkenning, gewoontevorming en plezier ontstaan.

 

BELANGRIJK BIJ DE BEGELEIDING

In de begeleiding van de muziekactiviteit ligt het accent op de benadering en de intentie waarmee dat gebeurt. Op een invoelende manier contact maken geeft de ander het gevoel dat hij er is en mag zijn. De uitgangspunten zijn: afstemmen op, respect hebben voor, aanpassen aan de deelnemer, aandacht hebben voor en passend reageren op de signalen van de deelnemer.

 

DE MUZIEK BELEVINGSACTIVITEIT IS GESLAAGD ALS DE DEELNEMER ZICH ONTSPANT OF PLEZIER BELEEFT.
PLEZIER HEBBEN IN WAT JE DOET IS DE BASIS VOOR ONTWIKKELING!
017

VOOR WIE ?

KAN DE BiM-WERKWIJZE VAN BETEKENIS ZIJN

Voor kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking

image-7

DOEL

VAN DE BiM-WERKWIJZE

Het basisdoel van de BiM-activiteit is de bewustwording van het eigen lichaam. Dit biedt een basisgevoel van veiligheid, geborgenheid en stabiliteit. Het brengt je in contact met jezelf, de ander en je omgeving. Het geeft zelfvertrouwen en brengt plezier, rust en ontspanning. Vanuit dit basisgevoel kan er ruimte ontstaan voor het opdoen van andere ervaringen.

POSITIEF EFFECT

VAN DE BiM-WERKWIJZE

  • Ervaring van plezier door een positieve lichaamservaring.
  • Ervaring van rust en ontspanning.
  • Contact met jezelf, de ander en de omgeving.
  • Communicatie en interactie.
  • Ondersteunen van de prikkelverwerking door het stimuleren van de tastzin. De aandacht/gevoeligheid voor de tactiele prikkel kan hierdoor versterken of verminderen.
  • Initiatief nemen.

ACHTERGROND

VAN DE BiM-WERKWIJZE

De BiM-werkwijze is ontwikkeld door Patrick Meuldijk. Hij is de bedenker en trainer van deze werkwijze. Hij is vakleraar muziek in het speciaal onderwijs en theatermaker van DOT belevingstheater. Daarnaast werkt hij mee aan de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal voor het vak muziek in het speciaal onderwijs en de module “Muziekontwikkeling voor ernstig meervoudig beperkten” in de zorg. Zijn missie is de BiM-werkwijze vertalen naar een methodische werkwijze die kan worden ingezet in het planmatig werken in de zorg en het onderwijs voor kinderen en volwassenen met ernstig meervoudige beperkingen. Hij heeft de BiM-werkwijze ontwikkeld om muziekactiviteiten voor mensen met een ernstig meervoudige beperking vorm te geven.

In de afgelopen jaren zijn deze muziekactiviteiten met open armen ontvangen door professionals in de zorg, het onderwijs en de thuissituatie. Niet alleen muziektherapeuten, muziekwerkers of vakleerkrachten muziek, maar ook begeleiders van kinderdagcentra, dagbesteding en wonen, leerkrachten en onderwijsassistenten in het speciaal onderwijs en ouders zijn enthousiast over de BiM-werkwijze en de reacties van hun cliënten, leerlingen of kinderen. Hierdoor is op een aantal locaties het werkwoord “bimmen” geïntroduceerd!

De BiM-werkwijze vindt zijn theoretisch kader in de Basale Stimulatie van Andreas Frohlich en de Ervaringsordening van Dr. Dorothea Timmers-Huigens.