WAT IS?
IS DE BiM-WERKWIJZE
BiM-werkwijze staat voor Beleven in Muziek. Het is een manier van werken met muziekbeleving voor kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking. De BiM-werkwijze wil daarmee een bijdrage leveren aan het welzijn van kinderen en volwassenen met een (ernstig meervoudige) beperking.
Het uitgangspunt is dat de deelnemer de muziek tijdens de muziekactiviteit op het lichaam ervaart; de muziek beleeft met lijf en zintuigen. De begeleider ‘vertaalt’ de elementen die in de muziek te horen zijn zoals ritme, tempowisselingen, variaties in hard of zacht, snel of langzaam, aanzwellende volumes of melodieën in een directe aanraking op het lichaam van de deelnemer. Met verschillende materialen zoals een bal, een lap stof, een ketting met kralen, een hoogpolige
poetshandschoen, een zachte plumeau of gewoon de handen wordt het lichaam van de deelnemer aangeraakt. Dit gebeurt in de maat of het ritme van de bijbehorende muziek en met wisselende druk. Het gebruikte materiaal wordt besprenkeld met een paar druppels aromatische olie. De keus voor het materiaal, de manier waarop het materiaal gebruikt wordt en het gebruik van de aromatische olie is afgestemd op de klankeigenschap en de sfeer van het muziekstuk.
De waarneming van heel basale prikkels van trillingen en druk, van het evenwichtsgevoel en van de tastzintuigen in huid, spieren en gewrichten en geur kunnen bijdragen aan de ervaring en bewustwording van het eigen lichaam.
Het fysieke beleven van de muziek maakt de deelnemer bewust van zichzelf en zijn omgeving en versterkt daarmee het lichaamsbewustzijn.
VEILIGHEID EN VERTROUWEN ZORGEN VOOR EEN POSITIEVE ERVARING
Zowel de structuur en opbouw van de muziekactiviteit als de benadering bieden veiligheid en vertrouwen. Daarmee krijgt de deelnemer de kans zichzelf positief te ervaren.
De muziekactiviteit kent een duidelijke structuur en opbouw. De activiteit verloopt volgens een vast patroon met ondersteuning van verwijzers, een start- en stopliedje en kennismaking met het materiaal en de muziek. Tijdens de activiteit is er continu contact met het materiaal. Iedere activiteit wordt één keer per week in zes aaneengesloten weken herhaald. Herhaling van prikkels en vertrouwde handelingen creëert een basisveiligheid. Daardoor kan herkenning, gewoontevorming en plezier ontstaan.
BELANGRIJK BIJ DE BEGELEIDING
In de begeleiding van de muziekactiviteit ligt het accent op de benadering en de intentie waarmee dat gebeurt. Op een invoelende manier contact maken geeft de ander het gevoel dat hij er is en mag zijn. De uitgangspunten zijn: afstemmen op, respect hebben voor, aanpassen aan de deelnemer, aandacht hebben voor en passend reageren op de signalen van de deelnemer.
DE MUZIEK BELEVINGSACTIVITEIT IS GESLAAGD ALS DE DEELNEMER ZICH ONTSPANT OF PLEZIER BELEEFT.
PLEZIER HEBBEN IN WAT JE DOET IS DE BASIS VOOR ONTWIKKELING!